Siirry sisältöön

Velkaongelman ratkaisu vaatii asiakkaan tilanteen ymmärrystä

Takuusäätiö on valtakunnallinen sosiaalialan järjestö, joka ehkäisee ja ratkaisee kotitalouksien talous- ja velkaongelmia. Zekki työvälineenä auttoi heitä eteenpäin tehtävässään. Takuusäätiössä Zekki toimii talousasioiden puheeksioton välineenä.

– Pidin webinaaria Varkauden sosiaalitoimen työntekijöille aiheesta ”Talousasiat puheeksi”. Tilaisuudessa pohdittiin muun muassa sitä, milloin ja miten erilaisissa asiakastilanteissa talousasiat voi ja kannattaa ottaa puheeksi, kertoo Takuusäätiön kehittämispäällikkö Minna Markkanen.

Hänen mukaansa velkaongelmissa on tyypillistä, että lähdetään hakemaan suoraan ratkaisua itse velkaongelmaan, eikä asiakas välttämättä ole kovin motivoitunut työstämään talous- ja velkaongelmien taustalla olevia muita arjen haasteita.

– Meidän näkökulmastamme ne olisivat kuitenkin usein niitä ensisijaisia juttuja, joita pitäisi käsitellä ennen kuin itse velkaongelmaan voidaan hakea kestävää ratkaisua, Markkanen sanoo.

Zekki auttaa pohtimaan, mistä ja missä järjestyksessä erilaisiin elämän pulmatilanteisiin kannattaisi lähteä hakemaan apua.

Takuusäätiössä pohdittiin pitkään, miten tätä haastetta voitaisi käsitellä konkreettisemmin.

– Zekin myötä saimme konkreettisen välineen. Se on minusta loistava väline hahmottamaan kokonaisuutta ja auttaa pohtimaan myös sitä, mitä ja missä järjestyksessä erilaisiin elämän pulmatilanteisiin kannattaisi lähteä hakemaan apua, Markkanen kehuu.

Zekkiä käytetään Takuusäätiössä neuvonnan ja koulutusmateriaalin konkreettisena välineenä, joka tuo näkyväksi sen, ettei talousasioita ole järkevää käsitellä erillään muista elämän osa-aluista.

– Olemme nyt ottaneet Zekin osaksi koulutusmateriaalejamme, ja esittelemme sitä eri tilaisuuksissa puheeksi oton ja palveluohjauksen välineenä sote-alan ammattilaisille.

Lue lisää Zekistä ja ota palvelu käyttöösi!

Zekki on työkalu, jolla nuori pystyy kartoittamaan muutamassa minuutissa elämäntilanteensa, johon sivusto suosittelee sopivia palveluita.

Tarvittaessa lähityötä tekevä voi tehdä kartoituksen yhdessä nuoren kanssa keskustellen. Ammattilaisille se antaa ajankohtaisen kuvan tarjolla olevista eri toimijoiden palveluista.

Palvelu pohjautuu DiakHubissa kehitettyyn 3X10D-elämäntilannemittariin, ja on sovellettavissa useisiin käyttökohteisiin.